سیبک یکی از مهم ترین قطعات سیستم فرمان خودرو است که علاوه بر متصل کردن چرخ ها به سیستم تعلیق، واسطه چرخیدن چرخ ها هم می شود. این قطعه کروی شکل، باعث چرخش چند محور مجزا به صورت هم زمان می شود. قطعه سیبک در چند قسمت از خودرو به کار رفته است. این قطعات شبیه به هم، وظیفه خاص خود را دارند. این مقاله به طور ویژه به سیبک فرمان می پردازد. سیبک فرمان، بازوهایی دارد که به کمک آن ها، چرخش اتصالات خود را کنترل می کند.
هر سیبک فرمان، از یک طرف به طبق ها و از طرف دیگر به متعلقات چرخ متصل می شود. فرمان خودرو را به هر طرف بچرخانید، این قطعه هم چرخ ها را به همان طرف می چرخاند. سیبک ها همواره تحت فشار نیروهای کششی هستند و تلاش می کنند که از میزان اصطکاک به وجود آمده در بین قطعات بکاهند. سیبک فرمان علاوه بر جهت دهی به چرخ های خودرو، تحمل بخشی از وزن خودرو را نیز بر عهده دارد.
اگر یکی از موارد زیر و سایر نشانه های خرابی سیبک فرمان را در خودروی خود مشاهده کردید، آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید مشکل از کجاست.
1. قطعات سیستم فرمان دچار فرسودگی می شوند.
2. تایرهای جلو، سایش غیر طبیعی دارند.
3. فرمان پذیری خودرو خوب نیست و از مسیر منحرف می شود.
4. فرمان خودرو به شکل غیر طبیعی، به ویژه هنگام دور زدن می لرزد و به یک سمت می کشد.
5. فرمان، اصطلاحاً خلاصی دارد.
6. سگ دست ها به صدا می افتند.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.