عوارضی که برای یک خودرو پیش می آیند معمولا با نشانه هایی شناسایی می شوند. یکی از مهم ترین نشانه های وجود اختلال در کارکرد یک خودرو خارج شدن دود سفید از آن است. دود سفید ماشین می تواند عوارض کوچک و بزرگ بسیاری را به دنبال داشته باشد.
در بیشتر موارد زمانی که مایع خنک کننده وارد محدوده اطفا حریق می شود این پدیده رخ می دهد. اما این مایع چگونه به این بخش منتقل می شود؟ نشتی مایع خنک کننده نشانه ی وجود ترک در واشر سرسیلندر است. البته این معضل تنها دلیل ایجاد دود سفید نیست. بلکه عوامل کوچک و بزرگ بسیاری می توانند در ایجاد آن نقش داشته باشند. بر اساس بررسی های انجام شده خارج شدن دود سفید از اگزوز خودرو به 15 دلیل مختلف وابسته است. در ادامه این دلایل را ذکر می کنیم.
- ایجاد ترک در بلوک موتور
- ضعیف بودن تعمیرات پیشین خودرو
- نشتی رینگ پیستون
- اختلال در واحد کنترل کننده
- عیوب انژکتور
- تراکم سوخت
- خرابی سنسور اکسیژن
- نفوذ هوا به سیستم خنک کننده
- کمبود مایع خنک کننده
- نشتی واشر منیفولد ورودی
- دمای بیش از حد خودرو
- کمبود سوخت اکتان
- وجود فوم در مایع خنک کننده
- فوم در روغن موتور
- خرابی واشر سرسیلندر
ایجاد ترک در بلوک موتور
بدترین فاجعه ای که می تواند در این حوزه رخ دهد ترک خوردگی بدنه خودرو است. در این صورت کارکرد موتور دچار مشکل شده و عملا ضعیف می شود. این قبیل مشکلات در دسته ی تعمیرات پرهزینه قرار می گیرند. ایجاد ترک در بلور موتور جزو اصلی ترین دلایلی است که موجب تولید دود سفید خودرو می شود.
ضعیف بودن تعمیرات پیشین خودرو
در برخی موارد تمامی احتمالاتی که می توانند موجب تولید دود سفید خودرو شوند بررسی می شوند. اما در نهایت دلیل مشخصی برای آن یافت نمی شود. در چنین وضعیتی احتمالا تعمیرات پیشین قطعات خودرو کیفیت مناسبی نداشته است. البته یک بررسی اشتباه و تعویض قطعاتی غیر ضروری نیز می توانند منجر به این اتفاق شود.
نشتی رینگ پیستون
نشتی رینگ پیستون از جمله دلایلی است که می تواند سبب ایجاد دود سفید ماشین شود. در این موقعیت آب بندی غیر اصولی رینگ پیستون سبب نشتی آن به قسمت حریق می شود. این ماده پس از نفوذ با سوخت ترکیب شده و در نهایت می سوزد. در آخر دودی تولید می شود که به رنگ سفید یا آبی روشن است. این آلاینده از منیفولد اگزوز به بیرون منتقل می شود.
برای حل اصولی این مشکل بهتر است به اولین واحد تعمیراتی خودرو مراجعه کنید. در این واحد ها مشکل شناسایی شده، و قطعه مشکل ساز تعمیر یا تعویض می شود.